Założeniem Metody Dobrego Startu jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych i funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych i kinestetycznych oraz współdziałanie między tymi funkcjami czyli integracji percepcyjno-motorycznej. Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania. Metoda ta została przystosowana dla potrzeb dzieci od 4 r.ż.
Ćwiczenia prowadzone tą metodą maja na celu: - jednoczesne usprawnianie czynności analizatorów: słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego - kształcenie lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni - koordynowanie czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowych - harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych.
Metoda Dobrego Startu jest przydatna: - w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania, szczególnie dzieci "ryzyka" dysleksji - do wyrównywania wybiórczych opóźnień rozwoju niektórych funkcji psychomotorycznych - w procesie integracji percepcyjno-motorycznej - w rozładowaniu zaburzeń emocjonalnych u dzieci, sprzyja uspołecznianiu.
Ma ona również aspekt diagnostyczny. Na podstawie obserwacji zachowania dziecka, analizy trudności przy wykonywaniu ćwiczeń oraz popełnionych błędów pozwala wnioskować o ich przyczynach. Do pracy z dziećmi o prawidłowym rozwoju (w celu stymulowania rozwoju), jak i z dziećmi o zaburzonym rozwoju (w celu terapii zaburzeń rozwojowych) służą następujące podstawowe formy Metody Dobrego Startu: 1. Piosenki do rysowania - dla wspierania rozwoju najmłodszych dzieci od 4 r.ż. oraz starszych opóźnionych w rozwoju 2. Piosenki i znaki - dla uczniów kl. O-I oraz do dzieci tzw. "ryzyka dysleksji" w celu przygotowania ich do nauki czytania i pisania w okresie poprzedzającym naukę liter. 3. Piosenki i litery - dla uczniów rozpoczynających naukę czytania i pisania w klasie O-I oraz dla uczniów dyslektycznych.
Wszystkie modyfikacje Metody Dobrego Startu nawzajem się uzupełniają, stanowią kolejne etapy pracy stymulacyjno-terapeutycznej, początkowo na materiale nieliterowym a następnie na materiale liter drukowanych i pisanych. Podstawą jest piosenka, której tekst służy do ćwiczeń rozwijających mowę, melodia zaś do wykonywania w rytm piosenki ćwiczeń ruchowych na instrumentach, na woreczkach z kaszą oraz do polisensorycznego odtwarzania różnymi technikami figur geometrycznych i liter.
Metoda Dobrego Startu łączy w sobie trzy elementy: - słuchowy w postaci piosenek - wzrokowy w postaci wzorów graficznych - ruchowy czyli wykonywanie określonych ruchów zgodnie z rytmem piosenki.
Zajęcia prowadzone ta metodą przebiegają według stałego schematu. Zawsze występują w nich: - zajęcia wprowadzające - zajęcia właściwe - zajęcia końcowe
Zajęcia wprowadzające - w trakcie tych zajęć ćwiczymy i usprawniamy niektóre funkcje psychomotoryczne, głównie językowe, motorykę oraz orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
Zajęcia właściwe - zawierają trzy rodzaje ćwiczeń: - ćwiczenia ruchowe - mają charakter usprawniający i relaksujący, dzieci wykonują różne ruchy naśladując czynności związane z ilustracją treści piosenki - ćwiczenia ruchowo-słuchowe to ćwiczenia dłoni i palców - ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe - polegają na odtworzeniu ruchem ręki wzorów graficznych zgodnie z rytmem śpiewanej piosenki
Kolejność ćwiczeń jest tu następująca: - demonstracja i analiza wzoru - wodzenie palcem po wzorze - odtwarzanie wzoru w powietrzu - odtwarzanie wzoru w powietrzu ale z pamięci - odtwarzanie wzoru palcem na pulpicie ławki - odtwarzanie wzoru na arkuszu papieru pędzlem, węglem, kredą - odtwarzanie wzoru palcem na tackach z piaskiem - odtwarzanie wzoru na kartce z papieru - odtwarzanie wzoru w liniaturze zeszytu przy użyciu ołówka lub długopisu
W toku ćwiczeń uzyskuje się usprawnienie: - analizy i syntezy wzrokowej, orientacji czasowo-przestrzennej - koordynacji wzrokowo-ruchowo-przestrzennej - koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
Zajęcia końcowe - prowadzone są tu ćw. relaksacyjne, ćw. logopedyczno-oddechowe i usprawniające artykulatory.
Bibliografia: 1. Barbara Kosmowska "Dzisiaj się bawimy"- WSiP. W-wa 1999r. 2. Marta Bogdanowicz "Metoda Dobrego Startu" - WSiP W-wa 2004r.
Jolanta Idziak |